Przełom w budowie Rudoportu26.02.2002 - Brazylijski koncern CVRD jest dobrze znany w Porcie Gdańskim - mówi Marian Świtek, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA. W 1995 r. był głównym dostawcą rudy. Prowadziliśmy również intensywne rozmowy na temat inwestycji w Porcie Północnym, jednak oferta naszego kontrahenta była zbyt skromna. Dzisiaj zaistniały przesłanki wskazujące na możliwość przełamania inwestycyjnego impasu. W trakcie spotkania prezydentów Brazylii i Polski doszło do podpisania listu intencyjnego w sprawie rozbudowy portu w Gdańsku i odbioru rudy żelaza. List podpisali przedstawiciele brazylijskiego koncernu kopalnianego i firmy handlowej Comexport oraz polskich hut, m.in. Huty Katowice i Huty im. Tadeusza Sendzimira. Intencją podpisanego listu jest rozbudowa Portu Gdańskiego umożliwiająca zwiększenie odbioru importowanych z Brazylii rud żelaza w zamian za co polskie huty eksportowałyby do Brazylii szyny kolejowe. Jak stwierdził Arthur Goldlust, prezes Brazylijsko - Polskiej Izby Gospodarczej w Sa' o Paulo - strony mają 90 dni na dopracowanie szczegółów umowy. - Obecne rozmowy rysują wielce obiecujące perspektywy dla inwestycji w Porcie Gdańskim - podkreśla Marian Świtek. Mowa jest o przeładunkach rzędu 50 - 70 mln. ton rudy w ciągu 10 lat. Połowa tej wielkości przeznaczona byłaby dla polskich kontrahentów, połowa zaś dla kontrahentów z Czech i Słowacji. |