|
Podpisanie listu intencyjnego w sprawie budowy Morskiego Terminalu Gazowego w Porcie Gdańsk20.02.2006 W czwartek, 16 lutego 2006 roku, w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA podpisany został list intencyjny dotyczący współpracy przy przygotowaniu projektu budowy Morskiego Terminalu Gazowego LNG w Porcie Gdańsk. Sygnatariuszami listu zostali: ze strony Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA - Andrzej Kasprzak, prezes zarządu oraz Ryszard Wocial, dyrektor rozwoju i infrastruktury, natomiast ze strony Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa SA - Michał Nowicki, z-ca dyrektora ds. inwestycji oraz Jerzy Kurella, z-ca dyrektora departamentu prawnego. List podpisany został w obecności Piotra Ołowskiego, wojewody pomorskiego oraz Pawła Adamowicza, prezydenta Gdańska.
Podpisanie listu intencyjnego jest zamknięciem dotychczasowego etapu przygotowań do budowy Morskiego Terminalu LNG. List ma na celu usprawnienie prac nad wyborem lokalizacji terminalu. 8 lutego br. spółka PGNiG podpisała podobny list intencyjny z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Świnoujście jest alternatywnym wariantem lokalizacyjnym dla Morskiego Terminalu LNG. Aktualnie PGNiG SA prowadzi negocjacje z konsorcjami, które zgłosiły akces do wykonania "Studium Wykonalności i Założeń Techniczno-Ekonomicznych importu LNG do Polski". Po przeprowadzeniu negocjacji możliwy będzie wybór wykonawcy i rozpoczęcie prac. Opracowanie Studium powinno zakończyć się jeszcze w tym roku.
Podstawowe założenia technologiczne Morskiego Terminalu Gazowego - Przepustowość terminalu: 3-5 mld m3 gazu ziemnego rocznie
- Budowa dwóch zbiorników po około 100 tys. m3 pojemności
- Koszt inwestycyjny: około 400 mln EUR (bez kosztów ewentualnej budowy statków) - ostateczna kwota uzależniona od wybranego wariantu i lokalizacji oraz decyzji inwestora
- Koszt włączenia instalacji do systemu: 30-100 mln EUR (w zależności od wybranego wariantu lokalizacyjnego)
- Budowa i eksploatacja terminalu może wiązać się z budową minimum trzech statków do przewozu skroplonego gazu tzw. metanowców, których budowa może być ulokowana w polskich stoczniach
- Przewidywane źródła dostaw: Algieria, Egipt, Libia, Nigeria, Norwegia, Katar
Harmonogram projektu - Trwa zorganizowany przez PGNiG SA przetarg na wybór konsorcjum, które przygotuje "Studium Wykonalności i Założeń Techniczno-Ekonomicznych Importu LNG do Polski"
- Zakończenie prac związanych z przygotowaniem "Studium" - IV kwartał 2006 roku
- Faza projektowa i uzyskiwania pozwoleń - 2006/ 2007 rok
- Budowa terminalu - lata 2007-2010
- Rozpoczęcie eksploatacji terminalu - koniec 2010 roku
|
 |