Port Gdańsk
PRZETARGI

 

Baltic Container Conference '2008

Singapur 2008
25.03.2008

Rok niespodzianek i argumentów
12.03.2008

Internetowe wrota na Daleki Wschód
11.03.2008

Baltic Container Conference '2008
06.03.2008

Azerska ropa w porcie gdańskim
05.03.2008

Komitet Sterujący budowy CLPP w Porcie Gdańsk
22.02.2008

Delegacja misji gospodarczej Północnej Nadrenii-Westfalii
14.02.2008

Lista
 


 
Facebook
LinkedIn
Twitter

Europejska konieczność szansą dla Gdańska

06.03.2008

W dniach 5-6 marca 2008 r. w Gdańsku odbyła się Bałtycka Konferencja Kontenerowa (BCC - Baltic Container Conference). To już druga edycja międzynarodowego spotkania firm i ośrodków zależnych od rozwoju transportu kontenerów w Europie. Jej organizator - gdyńska Actia Forum, przy wiodącej współpracy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA, nieprzypadkowo zyskał zainteresowanie europejskich managerów operatorów logistycznych, spedytorów, armatorów, administracji portowych, zarządców infrastruktury komunikacyjnej, instytucji finansowych czy samorządów gospodarczych. Właśnie głębokie zmiany kontaktów gospodarczych, rozpoczęte wraz z gdańską inicjatywą transformacji politycznej w środkowo-wschodniej części Europy, z roku na rok wymagają doskonalszej komunikacji towarowej. Gdańsk i port gdański - po raz kolejny w swojej historii - mają szansę zyskania rangi znaczącego dla wspólnego rozwoju ośrodka gospodarczego. Decyduje o tym nie tylko znakomite, centralne położenie, ale i zamierzenia inwestycyjne.

Kiedy na początku lat 70. znany geograf i ekonomista profesor Jerzy Zaleski opublikował wizjonerskie refleksje pod hasłem "Europa Bałtycka", niewielu chciało uwierzyć w ich realizację. Dziś już każdy z biorących udział w panelach dyskusyjnych podkreślał znaczenie podejmowanych przez państwa nadbałtyckie wspólnych przedsięwzięć dla umożliwienia dynamicznego rozwoju europejskich gospodarek. Gdańska konferencja daje jedną z wielu funkcjonujących już płaszczyzn, powołanych dla racjonalnego budowania ponadpaństwowej i ponadpolitycznej odpowiedzi na procesy zachodzące w międzynarodowej wymianie towarowej i żegludze morskiej. Jednym z zachodnich pionierów nowoczesnego postrzegania perspektyw rozwoju handlu i transportu w tej części świata jest założone w 1991 roku w Kopenhadze Porozumienie Portów Bałtyckich (BPO - Baltic Ports Organization), które na swego przewodniczącego wybrało przed paroma miesiącami Polaka - wiceprezesa Zarządu ZMPG SA Juliana Skelnika. Był on moderatorem drugiego dnia gdańskiej konferencji. Wśród gości zaanonsowali się bowiem przedstawiciele niemal wszystkich z 50 stowarzyszonych w BPO największych portów z 9 krajów nadbałtyckich.

Znaczenie, jakie ma budowanie platform porozumienia managerów gospodarek państw europejskich podkreślił także swoją obecnością i wystąpieniem sekretarz generalny Europejskiej Organizacji Portów Morskich (ESPO - European Sea Ports Organisation) Patrick Verhoeven.

Pierwszy dzień spotkania prowadził James Sutcliffe (reprezentujący Managment Port of Evo), który z brytyjskiej strony zainicjował budowę terminalu kontenerowego DCT w gdańskim porcie. Teraz sekundował ocenom wykonanych i projektowanych w rejonie Morza Bałtyckiego inwestycji, które podołać muszą narastającemu problemowi kongestii w portach morskich oraz na szlakach komunikacyjnych Europy. Kluczowym zatem pytaniem dnia była ocena tempa realizacji projektów rozbudowy infrastruktury transportowej i hamulców jej rozwoju.

Dobrze, że w Konferencji wzięli udział zarówno przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury jak i pomorskich samorządów. Zarówno bowiem pani minister Anna Wypych-Namiotko, jak wiceprezydent Gdańska Marcin Szpak, dali w swych wystąpieniach nie tylko symboliczny wyraz troski o wagę "bałtyckiego porozumienia", ale i dowód przekonania o konieczności podejmowania wspólnych działań na rzecz intensyfikacji rozwoju gospodarczego Europy.

 Opublikuj ten artykuł