Port Gdańsk
PRZETARGI

 

Belgijska misja gospodarcza

Goście z Ukrainy
02.12.2011

GTK - doświadczenie i przyszłość
21.11.2011

Maersk w Porcie Gdańsk
21.11.2011

Belgijska misja gospodarcza
21.11.2011

Morska świadomość... według Jana Zamoyskiego
21.11.2011

Environmental Development Association w Porcie Gdańsk
10.11.2011

Zmiany w Taryfie opłat portowych ZMPG SA
07.11.2011

Lista
 


 
Facebook
LinkedIn
Twitter

Belgijska misja gospodarcza

21.11.2011

Z inicjatywy belgijskiej agendy rządowej "Flanders Investment & Trade" i Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego "Invest-GDA" Hotel "Gdańsk" gościł w dniach 14-17 listopada przedstawicieli ponad 30 firm sektora budowlanego z Belgii. Z misją gospodarczą przyjechali do Gdańska przedsiębiorcy dysponujący nowoczesną ofertą produkcyjną w chłonnej obecnie dziedzinie polskiego inwestowania lub poszukujący współpracy z pomorskimi firmami.

Nawiązaniu korzystnych kontaktów najbardziej sprzyjają indywidualne spotkania bilateralne. Poza nimi, program pobytu belgijskiej misji przewidywał jednak oczywiście także seminarium, w czasie którego biznesmeni obu krajów mogli zapoznać się z ofertą transferu materiałów i technologii. Nie bez znaczenia były zatem prezentacje możliwości transportowych oferowanych przez trójmiejskie porty morskie. Program rozszerzenia współpracy gospodarczej Belgii i Polski poprzez gdański port przedstawił Wiceprezes Zarządu ZMPG SA Wojciech Łakomski. Przypomniał o walorach portu w Gdańsku, które wskazują optymalne warunki przesyłu towarów.

Gdańsk - największy i najdalej wysunięty na wschód, wolny od zalodzenia przez cały rok port południowego Bałtyku, jest jednocześnie węzłem unijnego drogowo-kolejowego Korytarza VI do Wiednia i Bratysławy. Dysponując setkami hektarów czynnej powierzchni składowej na placach i w magazynach, wciąż ma w ofercie tereny dedykowane nowym zamierzeniom gospodarczym. Przy nabrzeżach "portu wewnętrznego" przyjmuje statki o zanurzeniu do 10,2 metra, a w głębokowodnej (do 15 metrów) "zewnętrznej" części portu - największe statki pokonujące Cieśniny Duńskie. Wciąż, dla zainteresowanych szerszą wymianą towarową, utrzymuje sporą powierzchnię Wolnego Obszaru Celnego. Przeładowuje paliwa płynne ze statków do 300 tys. DWT, a wśród nich - przy terminalu LPG - gazowce do 40 000 DWT. Przy nabrzeżach węglowych załadować można w Gdańsku 150-tysięczniki, a przeładować - w Basenie Górniczym - statki połowę mniejsze, których zanurzenie nie przekracza 10,2 metra. W dwóch terminalach kontenerowych: DCT i GTK - Gdańsk obsługuje obecnie kontenerowce do 15 500 TEU i 1 500 TEU. Oba terminale dysponują stanowiskami dla kontenerów chłodzonych. Przy innych nabrzeżach portu, wyposażonych także w rampy Ro-Ro, Gdańsk podejmuje drobnicę, kruszywa i materiały sypkie oraz chemiczne w postaci stałej lub płynnej, jak też obsługuje - w ramach "project cargo" - ładunki wielkogabarytowe.

Nie bez znaczenia dla belgijskich gości było podkreślenie, iż właśnie w Gdańsku ulokowała swe środkowo-europejskie perspektywy Grupa Sea-Invest, mająca główną siedzibę w Gandawie. Kupując większościowy pakiet udziałów "Portu Północnego", belgijski potentat obrotu ładunkami masowymi właśnie w Gdańsku zdecydował uruchomić swą europejską centralę. Planowana na najbliższe miesiące rozbudowa bazy przeładunkowej Sea-Invest w gdańskim porcie z pewnością otworzy najlepsze perspektywy dla uczestników gdańskiej misji gospodarczej.

Rzecznik Prasowy ZMPG SA

 Opublikuj ten artykuł