Port Gdańsk
PRZETARGI

 

Rozpoczęcie budowy terminalu kontenerowego DCT w Porcie Gdańsk

Działania ochronne w Porcie Gdańsk przeciw zagrożeniu ptasią grypą
14.10.2005

W Porcie Gdańsk rosną przeładunki kontenerów
11.10.2005

Tegoroczny sezon pasażerski zakończony
11.10.2005

Rozpoczęcie budowy terminalu kontenerowego DCT w Porcie Gdańsk
27.09.2005

Marynarze mogą swobodnie schodzić na ląd
23.09.2005

Zaproszenie do negocjacji nabycia udziałów w PGE
16.09.2005

BALTEXPO 2005
12.09.2005

Lista
 


 
Facebook
LinkedIn
Twitter

Rozpoczęcie budowy terminalu kontenerowego DCT w Porcie Gdańsk

27.09.2005

Po ponad dwuletnich pracach przygotowawczych budowa terminalu kontenerowego w Porcie Gdańskim wkracza w decydującą fazę realizacyjną. Jest to możliwe dzięki sfinalizowaniu w ostatnich dniach rozmów związanych z finansowaniem inwestycji. Terminal kontenerowy w Gdańsku finansowany będzie przez Macquarie Bank (Australia) oraz DVB Bank AG (Niemcy).

- Sfinalizowanie rozmów - podkreśla Andrzej Kasprzak prezes ZMPG SA - w praktyce oznacza przystąpienie przez inwestora do prac budowlanych związanych z realizacją największej w Polsce inwestycji w gospodarce morskiej. Terminal kontenerowy o takich parametrach jak ten realizowany w Porcie Gdańsk jest gospodarce polskiej niezwykle potrzebny. Na świecie transportem morskim przewozi się rocznie 350 mln kontenerów, a wpływy z przeładunków kontenerowych w obecnym dziesięcioleciu wzrastały średnio 10% rocznie. Przypomnijmy: w 2004 r. w Porcie Gdynia przeładowanych zostało 377 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych), a w Porcie Gdańsk - ponad 41 tys. TEU. Dynamika wzrostu obrotów jest znacząca, a możliwości związane ze zwiększeniem udziału w światowych przewozach - ogromne. Stąd trudna do przecenienia rola realizowanej inwestycji w Porcie Gdańskim. Terminal kontenerowy o docelowej zdolności przeładunkowej 1 mln TEU odpowiada zarówno na aktualne jak i przyszłe potrzeby rynkowe związane z funkcją Portu Gdańsk w Transeuropejskim Korytarzu Transportowym Północ-Południe nr VI.

Umowę dotyczącą budowy terminalu Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA parafował z konsorcjum brytyjskim DCT Gdańsk SA w lutym 2003 roku. Po uzyskaniu zgody Ministerstwa Skarbu Państwa - w styczniu 2004 roku Andrzej Kasprzak, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA i James Sutcliffe, prezes DCT Gdańsk SA podpisali umowę na długoletnią (30 lat z opcją na kolejne 30 lat) dzierżawę terenów portowych, w myśl której brytyjski inwestor zbuduje na nich największy w Polsce głębokowodny terminal kontenerowy. Pod koniec grudnia 2004 roku wojewoda pomorski podpisał pozwolenie na budowę terminalu.

Projekt i dokumentację budowlaną terminalu DCT opracowało konsorcjum złożone z Biura Projektów Budownictwa Morskiego Projmors w Gdańsku oraz firm Wuprohyd w Gdańsku i North-Investments Gdańsk.

Główny wykonawca prac wyłoniony został spośród pięciu kandydatów. Został nim niemiecki koncern budowlany Hochtief, z którym podpisana została umowa na wykonanie inwestycji. Jest to jedna z kilku największych międzynarodowych firm budowlanych. Jej portfel zamówień zamyka się wielkością ok. 13 mld EUR, a na liście największych na świecie firm budowlanych zajmuje 9 miejsce. Hochtief realizował takie inwestycje (w dziedzinie gospodarki morskiej) jak terminal kontenerowy w Bremerhaven, portowe nabrzeża w Hamburgu, inwestycje w portach Elizabeth i Ngqura w Afryce Południowej, w porcie Seabird w Indiach, w porcie wojennym Oman czy Kelang w Malezji. Hochtief od 9 lat posiada oddział w Polsce. Zrealizował na terenie kraju wiele projektów - od budownictwa mieszkaniowego, przez centra handlowe i hotele, po terminale i dworce lotnicze, kolejowe czy wiadukty. Niemiecki koncern przewiduje możliwość zatrudnienia jako podwykonawców firmy holenderskie i polskie, w tym Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych w Gdańsku czy Petrobaltic. Pierwsze przykłady takiej współpracy miały już miejsce we wstępnej fazie realizacji inwestycji.

Terminal DCT zostanie zlokalizowany na sztucznie usypanym pirsie o długości 710 m i szerokości 315 m. Jego powierzchnia wyniesie 32 ha. Piasek, z którego powstanie pirs pochodzić będzie z prac pogłębiarskich. Od strony zachodniej pirsu będzie znajdowało się nabrzeże przeładunkowe mające 40 m szerokości z dwoma stanowiskami dla kontenerowców. Pierwszy odcinek nabrzeża będzie miał długość 385 m, a głębokość przy nim ma wynosić 16,5 m. Przy drugim odcinku o długości 295 m głębokość osiągnie 13,5 m. Od strony wschodniej i zachodniej pirs będzie zabezpieczony falochronem brzegowym narzutowym z bloków żelbetonowych. Na górnej warstwie pirsu położona zostanie powierzchnia żelbetonowa. Pod nabrzeżem grunt będzie wzmocniony palami stalowymi stanowiącymi fundamenty torów czterech suwnic nabrzeżowych o wysięgu 50 m do przeładunku kontenerów ze statków. Na płycie pirsu znajdować się będzie plac składowy kontenerów obsługiwany przez samojezdne, kołowe suwnice placowe. Oprócz dwóch stanowisk dla kontenerowców, prostopadle do pirsu, zbudowane będzie stanowisko z pochylnią i rampą do obsługi statków ro-ro. Poza pirsem powstaną place składowe do magazynowania pustych kontenerów, czterotorowa bocznica kolejowa, droga dojazdowa z węzłem drogowym i placem manewrowym dla samochodów.

Zakładana zdolność przeładunkowa w pierwszym etapie wyniesie 500 tys. TEU. Będzie to zatem największy Polsce głębokowodny terminal kontenerowy. Koszt budowy to 190 mln EUR, a docelowa zdolność przeładunkowa - 1 mln TEU. Zakończenie budowy pierwszego etapu planowane jest na ok. 20 miesięcy od rozpoczęcia prac budowlanych.

Na zapleczu terminalu przewidywana jest budowa nowoczesnego centrum logistyczno-dystrybucyjnego. W pierwszych dniach stycznia 2005 roku sygnatariusze listu intencyjnego: brytyjski inwestor DCT Gdańsk SA, Gmina Gdańsk oraz Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA wyrazili wolę utworzenia na niemal 140 hektarach centrum logistyczno-dystrybucyjnego. To szansa dla dziesiątków firm, które zajmą się obsługą kontenerów, towarów przewożonych w kontenerach, ich uszlachetnianiem, przetwarzaniem, pakowaniem czy transportem.

 Opublikuj ten artykuł