|
Podpisanie umowy o współpracy między Portem Ningbo i Portem Gdańsk02.08.2005 W poniedziałek 1 sierpnia 2005 r. w Porcie Gdańskim podpisano umowę o współpracy pomiędzy chińskim Portem Ningbo oraz polskim Portem Gdańsk. Przedstawiciele chińskiego portu gościli już w Porcie Gdańskim w sierpniu ub. roku wykazując zainteresowanie nawiązaniem współpracy. Efektem rozmów było parafowanie porozumienia, natomiast prowadzone w ciągu roku rozmowy między przedstawicielami obu portów doprowadziły do kolejnej wizyty i podpisania umowy o współpracy. Umowę podpisali Andrzej Kasprzak, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA oraz Li Linghong, prezes Portu Ningbo.
Głębokowodny, wolny od silnych wiatrów i falowania Port Ningbo zlokalizowany w pobliżu Szanghaju (2 godziny drogą lądową) to jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się portów. Do 2007 r. zamierza osiągnąć obroty rzędu 250 mln ton i 7 mln TEU (kontenerów 20-stopowych). Taki wynik plasować go będzie w pierwszej piątce portów chińskich oraz w gronie 15 portów świata o największym obrocie kontenerowym. Planowane wyniki są w pełni wiarygodne, bowiem już w 2003 r. obroty Portu Ningbo wyniosły 185 mln ton i 3 mln TEU, co oznaczało 49% dynamikę wzrostu obrotów kontenerów w stosunku do poprzedniego roku oraz 20% wzrost ogólnych obrotów. Taka dynamika zakładana była również na kolejne lata. Główne grupy ładunkowe obsługiwane w Porcie Ningbo to ruda, kontenery, ropa i produkty ropopochodne, płynne produkty chemiczne, węgiel, tzw. inne masowe oraz drobnica. Posiadający doskonałe warunki naturalne Port Ningbo składa się z pięciu części portowych posiadających 191 nabrzeży operacyjnych w tym 39 nabrzeży mogących przyjąć statki o tonażu powyżej 10 tys. ton. Terminal paliwowy przyjmuje 250-tysięczniki, natomiast rudowy - nawet 300-tysięczniki. Terminale kontenerowe z kolei są przygotowane do przyjmowania statków kontenerowych 6 generacji. Ogółem Port Ningbo obsługuje statki pływające do 560 portów 90 krajów świata. Samych linii kontenerowych Port Ningbo obsługuje 110. Duży rozwój portu oraz wzrost obrotów powoduje ogromne zainteresowanie kontrahentów. Pierwszych 20 kompanii żeglugowych na światowej liście powołało swoje agencje w Porcie Ningbo, a port reklamuje się znakomitą koordynacją usług i współpracą z klientami w zakresie usług inspekcyjnych i działań instytucji pracujących na terenie portowym.
Andrzej Kasprzak, prezes zarządu ZMPG SA: - Warto zwrócić uwagę na podobną strukturę przeładunków portów Ningbo i Gdańska, co stwarza szansę na rozwój rzeczywistej współpracy. Port Gdański również posiada terminal do przeładunku paliw płynnych, terminal węglowy, działa tu Gdański Terminal Kontenerowy, rozpoczęła się budowa głębokowodnego terminalu kontenerowego w Porcie Północnym, jest szansa na rozpoczęcie wkrótce przeładunków rudy na terminalu w Porcie Północnym, planowane jest także uruchomienie terminalu przeładunków płynnych ładunków chemicznych. Nic więc dziwnego, że Port Ningbo, który jest zainteresowany nawiązaniem współpracy z portem w tym rejonie świata, analizując strukturę przeładunków i dynamikę rozwoju - właśnie Port Gdański uznał za perspektywicznego partnera do współpracy.
Li Linghong, prezes Ningbo Port Group Ltd: - To pierwsza taka umowa podpisana między portami chińskimi i polskimi. Port Gdański jest dla nas szczególnie interesujący, również w kontekście wejścia Polski do Unii Europejskiej. Jestem przekonany, że możemy przekazać sobie dużo interesujących doświadczeń w wielu dziedzinach. Widzę rozległe możliwości tkwiące w rozwiniętej współpracy. Kolejne spotkanie, tym razem w Porcie Ningbo, powinno zaowocować wieloma konkretnymi ustaleniami precyzującymi naszą współpracę.
Celem podpisanej na dwa lata (z opcją na kolejne lata) umowy jest rozwój handlowej, technicznej i kulturalnej współpracy pomiędzy portami. Umowa obejmuje problemy związane z planowaniem wspólnych działań gospodarczych mających na celu intensyfikację ruchu morskiego pomiędzy portami Ningbo i Gdańsk, stworzenie dogodnych warunków do wymiany doświadczeń i wiedzy związanej z przepływem informacji oraz szkoleniami technicznymi, zawodowymi i pracowniczymi. Dokument mówi również o wspieraniu, w ramach swoich kompetencji, dwustronnych bądź międzynarodowych umów handlowych zawieranych przez Polskę i Chiny. W ślad za podpisaną umową zapowiedziane zostały umowy bardziej szczegółowe, dotyczące m.in. ciągów ładunkowych.
Obecni podczas spotkań Shao Zhanwei, wiceprezydent miasta Ningbo oraz Paweł Adamowicz, prezydent miasta Gdańska, wyrazili przekonanie, że podpisana umowa stanie się istotnym impulsem również dla rozwoju współpracy między miastami. Xu Min, konsul Konsulatu Generalnego w Gdańsku zadeklarował wszechstronną pomoc na rzecz rozwoju tej współpracy.
|
 |