Port Gdańsk
PRZETARGI

 

Morski Terminal Kontenerowy

BALT-TRANS-PORT' 2002 - podsumowanie
17.05.2002

BALT-TRANS-PORT' 2002 rozpoczęte
15.05.2002

Baltic Ports & Shipping Business Forum
15.05.2002

Morski Terminal Kontenerowy
13.05.2002

Nowe połączenie Gdańsk-Trelleborg
08.05.2002

BALT-TRANS-PORT' 2002
08.05.2002

Zintegrowany System Zarządzania
26.04.2002

Lista
 


 
Facebook
LinkedIn
Twitter

Ekspansja konteneryzacji w Porcie Gdańsk

13.05.2002

13 maja 2002, Gdańsk - Marian Świtek, Prezes Zarządu Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA, ma przyjemność poinformować o zakończeniu negocjacji z firmą DCT Gdańsk SA, utworzoną przez wiodące konsorcjum brytyjskie z branży portowej i kontenerowej ze światowym doświadczeniem z zakresu eksploatacji i projektowania terminali kontenerowych (m.in. Felixstowe, Thamesport, Malta, Dubaj, Singapur, Szanghaj), w sprawie budowy i eksploatacji Morskiego Terminalu Kontenerowego w głębokowodnym Porcie Północnym w Gdańsku. Konsorcjum temu przewodzi James Sutcliffe. Pan Sutcliffe jest Prezesem Sutcliffe Group, jednej z najstarszych grup żeglugowych i operatorskich w Wielkiej Brytanii (rok założenia 1862), która zajmuje się bezpośrednio przeładunkami drobnicy i kontenerów. Przewiduje się, że terminal ten (DCT Gdańsk) stanie się częścią Portu Wolnocłowego w Gdańsku.

James Sutcliffe stwierdził, że "Faza 1 głębokowodnego terminalu kontenerowego wartego 170 mln USD zakończy się oddaniem do eksploatacji dwóch stanowisk zdolnych do obsługi statków Panamax, w tym jednego stanowiska z możliwością obsługi statków ro/ro. Początkowa zdolność przeładunkowa terminalu wyniesie 500 000 TEU (Faza 1), aby osiągnąć wielkość 1 mln TEU, kiedy zostanie oddane do użytku trzecie stanowisko (Faza 2). Terminal, zlokalizowany w pierwszym etapie na obszarze 30 hektarów, posiada doskonałe połączenia drogowe i kolejowe umożliwiające dystrybucję towarów do całej Polski i krajów sąsiadujących. Nowy Most Wantowy nad Martwą Wisłą w pobliżu terminalu zapewni szybki dostęp do planowanej autostrady A-1, której budowa ma również rozpocząć się w roku bieżącym. Port Gdańsk jest najbardziej na wschód wysuniętym portem na Bałtyku wolnym od zalodzenia, umożliwiającym obsługę ładunków przez cały rok, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. To jego korzystna lokalizacja jest jednym z głównych powodów, dla których DCT Gdańsk SA zdecydowało się zainwestować w terminal kontenerowy w tej części Europy."

James Sutcliffe dodał: "Udało nam się zebrać jednych z najlepszych ludzi w branży kontenerowej. Nasz zespół podchodzi do budowy i rozwoju terminalu w Porcie Gdańsk z dużym entuzjazmem. Pracowaliśmy bardzo ciężko, aby osiągnąć ten etap. Zależnie od dalszych rozmów z Ministerstwem Skarbu Państwa oraz Ministerstwem Infrastruktury w celu umożliwienia nam podjęcia prac przygotowujących budowę terminalu, oceniamy, że nowy Terminal DCT Gdańsk może zostać ukończony w ciągu 28 miesięcy od rozpoczęcia budowy. Jest oczywistym, że im wcześniej będziemy mogli rozpocząć prace, tym wcześniej powitamy pierwszy statek na tym nowym ważnym terminalu."

Według słów Prezesa Mariana Świtka: "Dalszy rozwój DCT Gdańsk SA przewiduje powstanie do czterech nowych stanowisk RO/RO w celu obsługi ruchu promowego i dowozowego w całym regionie Bałtyku. Oprócz terminalu do obsługi statków wycieczkowych, planowane jest również centrum dystrybucyjno-logistyczne, wraz z Miastem Gdańsk, aby rozszerzyć pakiet usług oferowanych przez terminal, co dodatkowo zwiększy szanse tworzenia nowych miejsc pracy."

James Sutcliffe podejmując temat dodał: "Uważamy, iż DCT Gdańsk będzie pozytywnym katalizatorem dla zatrudnienia w regionie. Budowa i rozwój nowego terminalu stworzy znaczną liczbę nowych miejsc pracy. Do samej obsługi terminalu potrzebnych będzie docelowo ponad 370 osób do 2009 r. Proponowany park logistyczny oraz baza do obsługi promów i statków wycieczkowych wydatnie zwiększą tę liczbę. Nasze konserwatywne oceny oparte o wcześniejsze doświadczenie wskazują, że każde miejsce pracy na terminalu wygeneruje 5 do 7 nowych miejsc pracy w usługach towarzyszących. Ponadto, w oparciu o doświadczenie z budowy innych morskich portów kontenerowych można stwierdzić, że prace budowlane przy terminalu dadzą zatrudnienie w Gdańsku nawet 2 tys. osób.

"W podsumowaniu, oprócz faktu zapewnienia Polsce jedynego niezależnego głębokowodnego portu kontenerowego, DCT Gdańsk będzie pełnił rolę centrum dystrybucji towarów z wykorzystaniem przewozów promowych dla całego Bałtyku oraz drogowych i kolejowych w kierunku południowym do krajów sąsiadujących. Bliskie członkostwo Polski w UE stanowi platformę dla dalszego rozwoju i integracji systemów logistycznych w całym regionie. Należy również oczekiwać, iż naturalnym rezultatem poprawy infrastruktury transportowej będzie lokowanie przez zagraniczne firmy produkcyjne swojej działalności w tej części Polski."

Prezes Marian Świtek podsumował słowami: "Oprócz tych oczywistych korzyści dla gospodarki regionalnej i krajowej, projekt DCT Gdańsk może być również postrzegany jako bezpośrednia odpowiedź na apel Komisji Europejskiej dotyczący demonopolizacji sektora usług portowych, zgodnie z zaleceniami zawartymi w 'Pakiecie Portowym' i Dyrektywie o swobodnym dostępie do sektora usług portowych, co nabiera szczególnego znaczenia zważywszy na wejście Polski do UE w 2004 r."