To już 5 lat!16.09.2003 Pięć lat działalności Gdańskiego Terminalu Kontenerowego SA Gdański Terminal Kontenerowy SA działa na terenie Portu Gdańsk od 1998 roku. Dokładnie 9 września 1998 roku została zawarta umowa spółki akcyjnej o nazwie Gdański Terminal Kontenerowy. Jaka idea przyświecała akcjonariuszom założycielom? Tu należałoby przypomnieć historyczne podłoże powyższych decyzji. Lata obowiązywania gospodarki centralnie planowanej objęły także porty. Ówczesne władze centralne zadecydowały, iż portem zdecydowanie drobnicowym winna być Gdynia - wygospodarowane środki przeznaczono na budowę terminalu kontenerowego w Gdyni. W tym samym czasie powstawał port masowy w Gdańsku, zlokalizowany w Porcie Północnym. Oczywiście każdy port, zarówno w Gdyni, jak i w Gdańsku, był w pewnym sensie uniwersalny. W Gdyni przeładowywano określone ilości węgla, zboża i innych ładunków masowych, natomiast w Gdańsku działały nabrzeża drobnicowe. Port Gdańsk przeładowywał znaczne ilości drobnicy liniowej, głównie całostatkowej, oraz duże ilości konstrukcji i urządzeń dla budowanych przez polskie centrale handlu zagranicznego obiektów przemysłowych za granicą na warunkach "pod klucz". W momencie podejmowania decyzji o ulokowaniu przeładunku kontenerów w Gdyni nie przewidywano tempa wzrostu konteneryzacji w globalnym obrocie towarowym. Nie przewidziano również tego, iż z czasem kontenery przejmą towary, które tradycyjnie przewożone były statkami konwencjonalnymi (pierwsze kontenery były przeznaczone wyłącznie dla towarów wysokowartościowych), i stałego wzrostu wielkości statków kontenerowych obsługujących relacje międzykontynentalne. W latach 90. ub. wieku stało się jasne, że port, który nie obsługuje kontenerów, jest w jakimś sensie ułomny. Jednocześnie terminal w Gdyni, jako jedyny port obsługujący kontenery do i z Polski, zaczął się logistycznie "zatykać". Stale rosnące obroty kontenerowe wymagały również stałego wzrostu jakości obsługi logistycznej. Nie chodzi tu o samą obsługę portową (przeładunki, manipulacje, itp.), lecz przede wszystkim o sprawną obsługę dokumentową, państwowych służb celnych, weterynaryjnych, sanitarnych, itp. "Korki" w tym zakresie spowodowały, iż wyjazd kontenera z towarem importowym z portu sięgał średnio 7 dni od momentu przybycia statkiem. Taka sytuacja doprowadziła do powstania w 1992 roku organizacji Polzug, przewożącej kontenery z portów Morza Północnego - Hamburga i Bremerhaven, do terminali wewnątrz kraju, z pominięciem Gdyni. Różnica w czasie była znaczna. Najpóźniej w 72 godziny od przybycia statku oceanicznego do portów niemieckich i holenderskich towar był dostępny dla importera polskiego, co przy zakupach kredytowych ma zasadnicze znaczenie. Powyższe uwarunkowania upoważniły grupę inicjatywną do podjęcia działań w celu stworzenia przy Nabrzeżu Szczecińskim terminalu kontenerowego - dodatkowego miejsca przeładunku kontenerów w Polsce. Co to oznaczało dla Portu Gdańskiego? - Lepsze wykorzystanie istniejącej od końca lat 80. ub. wieku infrastruktury Nabrzeża Szczecińskiego.
- Stworzenie dodatkowych miejsc pracy dla załogi portu.
- Pozyskanie stałych zawinięć statków kontenerowych, a co za tym idzie, dodatkowych wpływów z opłat tonażowych.
- Podniesienie rangi portu jako w pełni uniwersalnego.
Podjęta decyzja miała również zasadnicze znaczenie dla użytkowników portu. Ze względu bowiem na potrzeby potencjalnych kontrahentów od samego początku położono główny nacisk na stworzenie przyjaznej dla nich logistyki wewnętrznej terminalu, a więc doprowadzenie do szybkiego dostępu importera do towaru. Dzięki takim działaniom możliwy jest wyjazd kontenera do odbiorcy już w ciągu kilku godzin od momentu jego wyładunku ze statku. Stało się tak dzięki umiejętności przekonania osób pracujących w gdańskich państwowych służbach kontrolnych do idei kreowania Gdańskiego Terminalu Kontenerowego jako portu przyjaznego. Z biegiem czasu hasło "Twój przyjazny Port" stało się głównym hasłem reklamowym Gdańskiego Terminalu Kontenerowego. GTK SA od początku swojego istnienia stara się, aby wszystkim uczestnikom obrotu kontenerowego zapewnić optymalne warunki obsługi. Udało się to osiągnąć dzięki zrozumieniu i zaangażowaniu wszystkich służb, głównie Urzędu Celnego, sanepidu, Kwarantanny Roślin oraz portowego lekarza weterynarii. Niebagatelne znaczenie dla rozwoju działalności terminalu ma stała opieka Zarządu Morskiego Portu Gdańskiego SA, udzielającego wielorakiej pomocy. Nabrzeże Szczecińskie zostało wyposażone w odpowiednie obiekty bramowe i biurowo-socjalne, umożliwiające jego funkcjonowanie. Wdrożono również inwestycje polepszające warunki bytowo-operacyjne służb współpracujących, między innymi Urzędu Celnego oraz sanepidu. Wciąż rozwijająca się konteneryzacja w Porcie Gdańsk stała się priorytetem dla dotychczasowych zarządów dominującego akcjonariusza GTK SA - spółki Port Gdański Eksploatacja. PG Eksploatacja Sp. z o.o. świadczy usługi związane z bezpośrednią eksploatacją Nabrzeża Szczecińskiego. Rozumiejąc potrzeby terminalu, spółka skierowała do pracy na nabrzeżu odpowiedni sprzęt i wyspecjalizowane, najlepsze brygady robocze. W celu podwyższenia jakości obsługi kontenerów na Nabrzeżu Szczecińskim poczyniono znaczące inwestycje. Zakupiony został 100-tonowy dźwig portowy z pełnym wyposażeniem do przeładunku kontenerów oraz pierwszy w Polsce, mogący obsługiwać trzy warstwy kontenerów, wóz podsiębierny do przeładunków placowych, który umożliwia przeładunki pełnych kontenerów poza placami podsuwnicowymi. Starsze, wyeksploatowane dźwigi i suwnice pracują w miarę bezawaryjnie dzięki nieustannym wysiłkom służb technicznych spółki PG Eksploatacja. Zapadła również decyzja o wydłużeniu nabrzeża o 100 metrów, co pozwoli na obsługę dwóch statków jednocześnie. Jest to bardzo istotne z uwagi na potrzeby armatorów w zakresie szybkości obsługi statków. Jedną z linii kontenerowych obsługiwanych przez Gdański Terminal Kontenerowy SA jest OOCL (Orient Overseas Container Lines), eksploatująca trzy statki - "Neva", "Nevskiy" i "Narva". Zapewnia ona terminalowi połączenia z takimi portami jak: Hamina, St. Petersburg, Hamburg, Grangemouth, Antwerpia i Rotterdam. Kontenery pozostałych armatorów oceanicznych obsługuje linia publiczna IMCL (Inter Marine Container Lines), eksploatująca statki "Robert" i "North Express"" na trasie Gdańsk, Hamburg, Bremerhaven. Najnowszą linią kontenerową jest Containerships Oy, która zapewnia regularne połączenia z Gdańska na trasie Aarhus - Helsinki - St. Petersburg. W ciągu pięciu lat zdołaliśmy pozyskać wielu kontrahentów. Na dzień dzisiejszy na naszej liście znajduje się ponad 100 kontrahentów obsługiwanych przez terminal w Gdańsku. Gdański Terminal Kontenerowy gwarantuje swoim partnerom przede wszystkim: - profesjonalną i rzetelną obsługę w zakresie przeładunku i manipulacji kontenerowych;
- sprawną obsługę odpraw celnych, sanitarnych i weterynaryjnych;
- rzetelną obsługę przewoźników samochodowych i kolejowych;
- sprawny cykl obrotu pustych kontenerów dzięki depot armatorskiemu usytuowanemu w bezpośrednim zasięgu nabrzeża i statku;
- pełny zakres usług, łącznie z naprawami, myciem i zamiataniem;
- elastyczną i konkurencyjną ofertę cenową.
GTK SA świadczy usługi przeładunkowo-sztauerskie zarówno dla statków, spedytorów, jak i agentów, obsługując samochody i wagony kolejowe. Świadczymy wszelkie usługi związane z napełnianiem i opróżnianiem kontenerów, przy czym rodzaj towaru nie ma znaczenia: towary w wiązkach o długości 12 metrów, np. stal, drewno, towary w workach i big bagach na paletach i luzem, samochody osobowe. Oprócz typowych zadań związanych z funkcjonowaniem terminalu przeładunkowego, oferujemy swoim klientom również czynności dodatkowe, takie jak poradnictwo przedkontraktowe, poradnictwo transportowe oraz obsługę w zakresie tzw. spedycji portowej. Staramy się zagwarantować naszym kontrahentom coraz to nowszą, bardziej kompleksową usługę w obrocie kontenerowym. Dzięki zaangażowaniu wszystkich uczestników procesu obsługi kontenerów możemy z optymizmem patrzeć w przyszłość, a przyszłością jest pozyskiwanie nowych zawinięć statkowych oraz zwiększanie liczby kontenerów. W tym celu Gdański Terminal Kontenerowy SA będzie dążył do stworzenia rozwiązań systemowych oraz do realizacji nowych projektów optymalizujących warunki odwozu i dowozu kontenerów w głąb kraju. |