Kuwejcka
ropa w Porcie Gdańsk24.10.2006 Budowany w latach 70. Port Północny miał za zadanie przeładunek ropy zarówno w eksporcie jak i w imporcie - głównie dla Rafinerii Gdańskiej. W praktyce od kilkunastu lat w Porcie Północnym przeładunek ropy odbywał się głównie w relacji eksportowej, choć już w tym roku przeładowana została partia paliw przywieziona dla PKN Orlen. Jednak 21 października br. zawinięcie do Portu Północnego zbiornikowca "South Sea", który przywiózł w swoich zbiornikach milion baryłek ropy, być może rozpoczęło stały proces dywersyfikacji źródeł dostaw tego surowca. Jak zapowiadają przedstawiciele Grupy Lotos - Rafineria Gdańska planuje w 2012 roku przerobić 10,5 mln ton ropy, z czego 40% ma trafić do rafinerii drogą morską. Pierwsza dostawa, realizowana w ramach podpisanego w sierpniu kontraktu z Kuwait Petroleum (w części zrealizował ją "South Sea", druga partia ma trafić do Portu Gdańsk w grudniu br.), ma zatem charakter testowy i jeśli okaże się, że surowiec spełnia oczekiwania rafinerii w Gdańsku - podpisany zostanie kontrakt długoterminowy. Zdaniem przedstawicieli "Naftoportu" obsługującego przybyły zbiornikowiec - nawet zbliżenie się do zapowiedzianej na 2012 rok wielkości dostaw nie będzie stanowiło dla "Naftoportu" problemu z zapewnieniem obsługi takiej ilości zbiornikowców i ropy. Przy obecnych rozwiązaniach technicznych "Naftoport" może przeładowywać nawet 70 mln ton ropy rocznie obsługując dwa, trzy statki dziennie. |