|
1,5 mld zł na modernizację linii kolejowej
Gdynia-Warszawa12.01.2006 Akcesja Polski do Unii Europejskiej to dla Portu Gdańsk nowe perspektywy. Dzięki środkom unijnym uzyskiwanym w ramach planu zrównoważonego rozwoju transportu w krajach poszerzonej Unii Europejskiej, port ma szansę spełnić rolę kluczowego węzła multimodalnego w Korytarzu Transportowym Północ-Południe nr VI. W trakcie realizacji są trzy projekty związane z modernizacją i rozwojem portu wewnętrznego dofinansowane w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Transport (łącznie z projektem poszerzenia wejścia do portu jest to 31,5 mln EUR). Obecnie Unia Europejska postanowiła przekazać 1,5 mld zł na modernizację linii kolejowej z Gdyni do Warszawy w ramach zaakceptowanej przez Parlament Europejski listy priorytetowych inwestycji przewidzianych do realizacji w budżecie w latach 2007-2013, na którą została wpisana linia kolejowa Gdańsk-Warszawa-Brno/Żylina oraz autostrada Gdańsk-Katowice-Brno/Żylina-Wiedeń. Modernizacja obejmie wymianę wszystkich torów na nowe, trwalsze, o większym nacisku, co umożliwi jazdę z większą prędkością - do ok. 160 km/godz., choć możliwe będzie osiąganie prędkości nawet 200 km/godz. To oznacza, że podróż do Warszawy trwać będzie 2 godz. Zmienione zostaną także wszystkie tzw. łuki, sieć trakcyjna i podstacje energii oraz wiadukty, mosty i mostki. Cała trasa wyposażona zostanie w automatyczny system sterowania ruchem kolejowym. Inwestycja rozpoczęta zostanie w 2007 roku, a jej zakończenie musi nastąpić nie później niż w 2013 r. Koszt inwestycji, jak się szacuje, to 1,8 mld zł, tak więc do dotacji unijnej trzeba będzie dołożyć 300 mln zł. Podjęcie modernizacji linii kolejowej Gdynia-Warszawa (równolegle do prac na tym odcinku prowadzone będą prace na odcinkach Warszawa-Katowice i Katowice-Bratysława-Wiedeń, a więc łącznie na całej trasie Korytarza Transportowego Północ-Południe) to bardzo korzystny sygnał dla Portu Gdańsk. W dyskusjach na temat infrastruktury dostępu do portu od strony lądu wielokrotnie podkreślane było znaczenie nowoczesnej linii kolejowej. Jej rangę śmiało można przyrównać do znaczenia autostrady A-1. To tymi szlakami, z i do portu, trafiają ładunki, a sprawność tego transportu często przesądza o atrakcyjności portu. W obliczu budowy w porcie nowych terminali i planach związanych z kolejnymi - modernizacja linii kolejowej północ-południe to niezwykle ważne przedsięwzięcie dla polskiej gospodarki. |
 |