Port Gdańsk
PRZETARGI

 

Suwnice dla terminalu DCT

"Bursztynowa Kaczka" dla Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA
17.10.2006

Terminal kontenerowy coraz większy
05.10.2006

Zmiany w Zarządzie ZMPG SA
19.09.2006

Suwnice dla terminalu DCT
24.08.2006

Chłodnia dla produktów rybnych na Wolnym Obszarze Celnym
07.08.2006

Wspieranie Gazoportu
20.07.2006

Doroczny festyn z okazji Dni Morza
28.06.2006

Lista
 


 
Facebook
LinkedIn
Twitter

Suwnice dla terminalu DCT

24.08.2006

Z Irlandii dostarczone zostaną do Portu Gdańsk, dla największego w Polsce głębokowodnego terminalu kontenerowego, suwnice kontenerowe i samojezdne suwnice do układania kontenerów na placach składowych. Inwestor DCT Gdańsk SA złożył zamówienie w irlandzkiej firmie Liebherr Container Cranes z Killarney na trzy duże suwnice kontenerowe i pięć suwnic samojezdnych. Ich dostawa przewidziana jest w lutym 2007 roku.

Suwnice zostaną dostarczone w częściach i zmontowane w Polsce. Rozpoczęcie szkolenia operatorów suwnicowych planowane jest na marzec przyszłego roku. Terminal DCT przygotowywany jest do obsługi największych kontenerowców jakie mogą pływać po Bałtyku - typu post-panamax ship, przewożących ponad 6 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych) załadowanych w 10 rzędach. Charakterystyka suwnic nabrzeżowych została tak dobrana, by mogły one obsługiwać tak duże jednostki.

Zalety Portu Gdańsk stwarzają szansę, by stał się on typowym portem dystrybucyjnym. Głębokość akwenów w Porcie Północnym sięgająca 16,5 m, brak przypływów oraz zalodzenia - wszystkie te atuty stanowią korzystną przesłankę, by do terminalu kontenerowego zaczęły przypływać oceaniczne kontenerowce, a wyładowane kontenery do innych portów rozwoziły mniejsze jednostki, tzw. feedery. I choć w początkowym okresie eksploatacji terminalu przyjąć trzeba, że będzie on obsługiwał głównie regionalnych przewoźników dysponujących mniejszymi kontenerowcami, to wzrost zamówień składanych przez największych światowych armatorów na budowę statków kontenerowych typu post-panamax pozwala oczekiwać, że z czasem i takie jednostki zaczną zawijać do Portu Gdańsk.

Przewiduje się, że po otwarciu terminalu, w wyniku zamknięcia pierwszego etapu inwestycji w czerwcu 2007 roku, przy wykorzystaniu wspomnianych suwnic nabrzeżowych i samojezdnych, terminal DCT będzie miał roczną zdolność obsługi 250 tys. TEU. Oprócz tego przy nabrzeżu ro-ro służącym do załadunków i rozładunków towarów na pojazdach oraz nowych samochodów będzie przeładowywane co roku dodatkowe 160 tys. TEU. Jak przewiduje inwestor - w następnym etapie realizacji inwestycji zakupione zostaną kolejne suwnice umożliwiające wzrost rocznej zdolności obsługi kontenerów do 0,5 mln TEU i docelowo 1 mln TEU.

 Opublikuj ten artykuł