100 ton udźwigu w Porcie Gdańskim15.04.2002 Port Gdański systematycznie nadrabia zaległości technologiczne. Kolejnym przykładem tego procesu jest zakupienie nowoczesnego samojezdnego portowego żurawia nabrzeżnego do obsługi kontenerów. "Liebherr" LAM 420 - wyprodukowany w Nezing w Austrii, ma udźwig 100 ton, co oznacza że jest "najsilniejszym" w tej części Europy. Jego ciężar to 380 ton, a wysięg - 50 m. Może obsługiwać statki, które mają na swoim pokładzie 9 rzędów kontenerów. Żuraw ma dwie kabiny: jedną na podwoziu, drugą na wysokości 23 m. Na wysięgniku umieszczona jest kamera, dzięki której operator obserwuje transportowany kontener na monitorze w kabinie. O nowoczesności zastosowanych technologii świadczy choćby fakt, że praca żurawia podlega stałemu radiowemu monitoringowi w Nezing i taką też drogą jest serwisowany. "Liebherr" przypłynął z Hamburga do Portu Gdańskiego na pokładzie RMS Arcturus w niedzielę 14 bm. wieczorem i jest zacumowany przy Nabrzeżu Szczecińskim. W poniedziałek 15 bm. na Nabrzeżu Szczecińskim do prac rozładunkowych przygotowywać się będą dwa dźwigi samojezdne "Liebherr" (o udźwigach 120 ton i 400 ton). Termin gotowości wyznaczono na godz. 15.00, jednak ostateczną decyzję o rozpoczęciu wyładunku podejmie ekipa reprezentująca producenta, pod nadzorem której odbędzie się wyładunek poszczególnych elementów a później montaż żurawia. Montaż potrwa dwa tygodnie, następnie przeszkoleni zostaną operatorzy nowego żurawia. |