|
Trasa Sucharskiego - porozumienie ZMPG SA i miasta Gdańsk07.12.2006 Możliwość wykorzystania funduszy Unii Europejskiej otworzyła przed Gdańskiem niepowtarzalną szansę nadrobienia wieloletnich zaległości, m.in. w sferze infrastruktury. Skuteczność pozyskiwania tych środków w regionie gdańskim stała się pozytywnym wyróżnikiem spośród innych regionów w Polsce. Jednym z przykładów skuteczności w tym zakresie jest współpraca między gminą i Zarządem Morskiego Portu Gdańsk SA. W ostatnich latach była to współpraca przy zadaniach realizowanych na obszarze portu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Transport (na terenie Wolnego Obszaru Celnego, Terminalu Promowego Westerplatte i Nabrzeża Przemysłowego) oraz przy modernizacji ulicy Marynarki Polskiej. Realizacja tych zadań zakończy się w 2007 r. stąd szczególnej wagi nabierają działania ukierunkowane na wprowadzenie kolejnych projektów do budżetu Unii Europejskiej na lata 2007-2013. Obok budowy mostu kolejowego prowadzącego do Portu Północnego nad Martwą Wisłą, dla Portu Gdańsk, ale także dla miasta i regionu, priorytetowe znaczenie ma projekt związany z budową Trasy Sucharskiego. W środę 6 grudnia 2006 r. w Urzędzie Miejskim w Gdańsku podpisana została umowa o współpracy przy realizacji tego projektu między gminą Gdańsk i Zarządem Morskiego Portu Gdańsk SA. Umowę podpisali: Paweł Adamowicz, prezydent miasta Gdańska oraz Stanisław Cora, prezes Zarządu ZMPG SA i Marian Świtek, wiceprezes Zarządu ZMPG SA.
Projektowana Trasa Sucharskiego w obszarze miasta Gdańska przebiega z południowego wschodu na północny zachód. Stwarza możliwość sprawnego połączenia obszarów położonych w przybrzeżnej części miasta z zewnętrznym układem drogowym Metropolii Zatoki Gdańskiej. Trasa Sucharskiego jest także elementem głównych powiązań wewnętrznych miasta Gdańska. Jednocześnie Trasa Sucharskiego przebiega w obszarze międzynarodowych korytarzy transportowych, stanowiących przyszłościowe rozszerzenie Transeuropejskiej Sieci Transportowej Unii Europejskiej: - Korytarza IA (Ryga - Kaliningrad - Gdańsk) jako odgałęzienie Korytarza I (Helsinki - Warszawa),
- Korytarza VI (Gdańsk - Katowice - Żylina).
Trasa Sucharskiego będzie drogą o dwóch jezdniach, każda po dwa pasy ruchu, z ograniczeniem dostępności tylko w skrzyżowaniach dwupoziomowych z drogami i ulicami układu poprzecznego. Trasa Sucharskiego będąc fragmentem regionalnego i miejskiego układu drogowego występuje jako element następujących ciągów drogowych: - w regionalnym układzie, poprzez planowane połączenie z Obwodnicą Południową (stanowiącą fragment drogi ekspresowej S7 Gdańsk - Warszawa) uzyskuje powiązanie terenów portowych z obecnie już budowaną, jako przedłużenie Obwodnicy Trójmiejskiej (drogi ekspresowej S6), autostradą A1. W ten sposób możliwe będzie:
- stworzenie w Porcie Gdańsk multimodalnego węzła transportowego łączącego autostrady morskie południowego Bałtyku z transeuropejską siecią drogową,
- wyprowadzenie ruchu ciężkiego i tranzytowego z ominięciem Śródmieścia w kierunku wschodnim (m. in. Warszawa, Elbląg), południowym (Bydgoszcz, Toruń, Łódź, Katowice) i zachodnim (Słupsk, Koszalin).
- w miejskim układzie, poprzez planowane połączenie trasą "Drogi Zielonej" i ciągiem "Nowej Spacerowej" z zachodnią Obwodnicą Trójmiasta, razem z w/w Obwodnicą Południową Gdańska będzie tworzyć tzw. główną ramę komunikacyjną Gdańska, która po realizacji i modernizacji połączeń poprzecznych z Obwodnicą Trójmiejską znacznie odciąży główną oś komunikacyjną Gdańska (Al. Zwycięstwa - Al. Grunwaldzka) funkcjonującą obecnie na granicy wydolności.
Szczególnego znaczenia nabiera funkcja obsługi terenów portu wschodniego w Gdańsku, w którym już poza działającymi w Porcie Północnym bazami węgla, paliw i LPG, realizowany jest morski terminal kontenerowy, a planowane jest centrum dystrybucyjno-logistyczne jako "naturalne", z punktu widzenia logiki transportowej, uzupełnienie terminalu kontenerowego. Niewątpliwie Trasa Sucharskiego stanowi mocny argument Portu Gdańsk także w prowadzonych analizach wariantów lokalizacyjnych gazoportu. Budowa Trasy Sucharskiego została zaliczona do inwestycji priorytetowych w obszarze transportu morskiego w projekcie Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko", choć ostateczny kształt tego programu wymaga jeszcze decyzji i akceptacji Rady Ministrów. Strony porozumienia przewidują wspólną realizację projektu w takich fazach jak programowanie projektu, realizacja, monitoring oraz rozliczenie projektu. ZMPG SA przyjmie rolę partnera projektu i będzie odpowiedzialny za opracowanie pełnej dokumentacji, niezbędnej do złożenia wniosku o dofinansowanie ze środków UE. Miasto Gdańsk opracuje m.in. studium wykonalności dla Trasy Sucharskiego oraz raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Uzyska także decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.
|
 |