Wizyta prezesa Zarządu ZMPG SA na budowie mostu wantowego przez Martwą Wisłę22.05.2001 Zbliża się umowny termin (15.10.2001 r.) zakończenia budowy mostu powieszonego przez Martwą Wisłę wraz z dojazdami w osi Trasy Sucharskiego. Inwestycja, której idea narodziła się i została przygotowana w ZMP Gdańsk SA, jest punktem zwrotnym w rozwoju portu gdańskiego, szczególnie jego wschodniej części. Jej pomyślne zakończenie stwarza silne bodźce do rozwinięcia inwestycji portowych w Porcie Północnym i Centrum Logistycznym. Jest bardzo ważnym atutem w przyszłym zagospodarowaniu terenów portowo-przemysłowych. Ta inwestycja jest też przedmiotem zainteresowania inwestorów, którzy przystępują do realizacji nowych terminali, jak i tych, którzy w przyszłości zamierzają inwestować na przyległych terenach. Nic też dziwnego, że w strategii rozwoju portu zajmuje czołową pozycję. W trosce o jej pomyślne ukończenie, w dniu 16.05.2001 r. Prezes Zarządu ZMP Gdańsk SA Marian Świtek dokonał szczegółowego sprawdzenia całokształtu spraw związanych z tą inwestycją, dokonując osobiście inspekcji jej kluczowych elementów. Niezbędne wyjaśnienia zostały udzielone przez generalnego wykonawcę Demathieu and Bard i Mosty Łódź tj.: prezesa Stanisława Pawelskiego, dyrektora Macieja Targowskiego i kierownika budowy Lucjana Malinowskiego z jednej strony oraz Inżyniera Rezydenta Banku Światowego Zdzisława Korejwo ze strony nadzoru inwestorskiego.
Do zakończenia inwestycji pozostało 5 miesięcy. Zakres finansowo-rzeczowy wykonany został w około 85%. Pokonane i rozwiązane zostały wszystkie problemy technologiczne, w tym sprawy związane z pierwszym w Polsce montażem wspornikowym przęsła głównego mostu, co czyni tą inwestycję szczególnie atrakcyjną dla polskiej kadry inżynierskiej. Obecnie zmontowanych jest 9 z 15 sekcji przęsła głównego, które prefabrykuje się na Nabrzeżu Przemysłowym, przewozi barkami na budowę i przy użyciu skomplikowanych urządzeń szwajcarskiej firmy BBR podnosi do poziomu zmontowanej części przęsła. Następnie po ustaleniu prawidłowej geometrii każda sekcja zostaje podczepiona do odciągów, które zostają naciągnięte zgodnie z komputerowymi obliczeniami. Całość jest wielokrotnie sprawdzana w toku kolejnych operacji. Na zakończenie montażu wszystkich sekcji zostanie odpowiednio skorygowana geometria i naciągi do wielkości ustalonych projektem. Dojazdy do mostu od ul. Elbląskiej i Wosia Budzysza po wykonaniu w 2000 r. nasypów i okresie ich konsolidacji zostały obecnie dopuszczone przez nadzór do końcowych prac polegających na wykonaniu konstrukcji drogi.
Termin realizacji całości pod względem technicznym jest niezagrożony. Osobną sprawę stanowi sprawa finansowania inwestycji. Kolejny raz kłopoty budżetowe państwa wymagają od odpowiedzialnych osób wielkiego wysiłku aby zapewnić ciągłość finansowania projektu. Kolejny raz prezes Marian Świtek jest zmuszony interweniować dla zapewnienia ciągłości tego finansowania. Jak dotąd wszystkie interwencje były skuteczne, co istotnie przyczyniło się do ugruntowania dobrego morale wielkiego zespołu ludzi pracujących dla tej budowy. A środki finansowe uruchamiane są tutaj bardzo ostrożnie. Jasne i przejrzyste reguły rozliczeń oraz dokumentowania wykonanych prac związane z finansowaniem 50% robót przez Bank Światowy nauczyły duży zespół polskich specjalistów nowych, niepraktykowanych dotąd metod organizacji pracy, eliminowania zbędnych kosztów i przestrzegania jakości.
Na zakończenie wizyty na budowie prezes Marian Świtek podziękował wszystkim za pracę na tym ważnym dla portu odcinku, życząc radosnego i uroczystego spotkania na odbiorze zadania w planowanym terminie.
|