|
Kolosy przy terminalu DCT w Porcie Gdańsk03.02.2010 Oceaniczny kontenerowiec "Maersk Taikung", największy w historii Portu Gdańsk, który 4 stycznia 2010 r. przybył z pierwszym ładunkiem wiezionym bezpośrednio z Chin, otworzył cotygodniowy serwis kolosów. Do 2 lutego, kiedy przy terminalu DCT zacumował "Svendborg Maersk" - do Gdańska zawitały kolejno: "Skagen Maersk", "Sally Maersk" i "Maersk Tanjong". Wszystkie jednostki mają ponad 330 metrów długości i ponad 40 metrów szerokości, a każda z nich zdolna jest załadować ok. 8 400 TEU.
Uruchomienie tzw. serwisu AE10 do Gdańska wywołało wzmożony obrót kontenerowy także mniejszymi statkami. Feederowe połączenia do portów rosyjskich i skandynawskich obsługują zarówno kontenerowce "Maerska", jak i "Unifeeder", realizując założenia gdańskiego hubu kontenerowego dla Bałtyku. Każdy kolejny dzień w Porcie Gdańsk przynosi istotną korektę obsłużonej masy towarowej. W ciągu stycznia port przeładował ponad półtora miliona ton towarów, w tym blisko 26 000 TEU drobnicy w kontenerach.
Nie bez znaczenia dla obrotu kontenerowego jest uruchomienie przekazanego służbom weterynaryjnym w styczniu nowego obiektu Granicznego Posterunku Kontroli Weterynaryjnej. 28 stycznia 2010 r., na spotkaniu podsumowującym w Głównym Inspektoracie Weterynarii w Warszawie, inspektorzy FVO zakończyli misję kontrolną. GPKW w Gdańsku uzyskał bardzo wysoką ocenę. GIW przekazał inspektorom FVO dokumenty zawierające wszelkie dane, niezbędne do uruchomienia procedury zatwierdzającej GPKW w Porcie Północnym, dopełniając tym samym wszystkie wymagania stawiane stronie polskiej. ZMPG SA liczy obecnie na możliwość "ekspresowego" przeprowadzenia procedury zatwierdzającej GPKW w Komisji Europejskiej - Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów. Tym samym pokonany zostanie ostatni element ograniczający jakość i tempo obsługi kontenerów w prawobrzeżnej części gdańskiego portu.
|
 |