Port Gdańsk
PRZETARGI

 

Port Gdańsk na Europejskim Kongresie Gospodarczym

Polski Kongres Logistyczny LOGISTICS 2014
19.05.2014

II Konferencja Ekonomia Kultura Wartości
14.05.2014

M/s "Delphin" - zwiastun lata 2014 w Porcie Gdańsk
12.05.2014

Port Gdańsk na Europejskim Kongresie Gospodarczym
12.05.2014

Port Gdańsk na Forum FRACHT 2014
10.04.2014

Norweski biznes w Porcie Gdańsk
09.04.2014

Nauka i praktyka - alians wymiernych pożytków
02.04.2014

Lista
 


 
Facebook
LinkedIn
Twitter

Port Gdańsk na Europejskim Kongresie Gospodarczym

12.05.2014

9 maja zakończył się w Katowicach VI Europejski Kongres Gospodarczy - jedno z najważniejszych wydarzeń gospodarczych Europy Centralnej. W stu sesjach tematycznych trzydniowej debaty osobistości świata polityki, biznesu, nauki oraz ekonomii przewidziano udział sześciu tysięcy gości z kraju i zagranicy.

Swoją obecność zaznaczył w Katowicach także Port Gdańsk. Przybyli na Kongres mogli poznać dzisiejszą ofertą nabrzeży i plany rozwojowe, odwiedzając ekspozycję promocyjną gdańskiego portu. W obradach pierwszego dnia uczestniczył Jerzy Melaniuk, Wiceprezes Zarządu ZMPG SA ds. Infrastruktury. W kolejnym dniu, podczas trzech dyskusji panelowych, o udziale Portu Gdańsk w tworzeniu potencjału gospodarczego Polski mówiła Dorota Raben, Prezes Zarządu ZMPG SA. W każdej z tych sesji - poświęconej perspektywom i wyzwaniom branży transportu towarowego, oceniającej strukturę logistyczną w Europie, czy analizującej jej szczególny element: korytarze transportowe - polskie porty morskie odegrały rolę wiodącą.

EKG 2014 - zorganizowany w 10 rocznicę rozszerzenia Unii Europejskiej o kraje Europy Centralnej - dyskontował także dekadę polskiej obecności w gronie wiodących gospodarek tej części świata. Obecna oferta Portu Gdańsk i dzisiejszy potencjał przeładunkowy Unia Europejska doceniła, kwalifikując port - łącznie z Gdynią - do portów bazowych TEN-T. W ramach infrastruktury Korytarza Bałtyk-Adriatyk Port Gdańsk przygotowuje się do nowej perspektywy finansowej, zgłaszając projekty związane z modernizacją elementów dostępu od strony wody i lądu. Zmiany rynku towarowego w porciew ostatnich latach wyraźnie widoczne - jako rezultat uwzględnienia w strategii portu wzrostu waloru uniwersalności oraz rozwoju potencjału do przeładunków skonteneryzowanych i transportu intermodalnego. Rozbudowywane i nowe terminale Portu Gdańsk kierują swoje wysiłki na maksymalizację obsługi połączeń oceanicznych. Poza warunkami hydro-nawigacyjnymi portu sprzyjają temu kierunkowi także możliwości rozwoju przestrzennego, np. tworzenie dużego centrum dystrybucyjno-logistycznego w bezpośrednim sąsiedztwie głębokowodnych baz przeładunkowych portu.

Znaczenie portów morskich dla polskiej gospodarki wyznacza dynamika ich rozwoju. Wykorzystanie szansy, jaką daje portom współfinansowanie inwestycji w ramach UE, potwierdzić powinno rolę Polski - jako hubu logistycznego dla całej Europy Środkowo-Wschodniej.

Janusz Kasprowicz
Rzecznik ZMPG SA