Port Gdańsk
PRZETARGI

 

Największy kontenerowiec świata armatora MSC w Porcie Gdańsk

Port Gdańsk już dziś gotowy do obsługi żeglugi śródlądowej
20.06.2016

Port Gdańsk będzie miał kolejnych dzierżawców?
13.06.2016

Po 5 latach przerwy Polski Dzień Morza ponownie na Słowacji
06.06.2016

Największy kontenerowiec świata armatora MSC w Porcie Gdańsk
03.06.2016

Port Gdańsk w centrum zainteresowania Południa Polski
23.05.2016

Nowa jakość usług z nowym sezonem wycieczkowym w Porcie Gdańsk
18.05.2016

Nowy skład Zarządu w Porcie Gdańsk
10.05.2016

Lista
 


 
Facebook
LinkedIn
Twitter

Największy kontenerowiec świata armatora MSC w Porcie Gdańsk

03.06.2016

W sierpniu 2013 roku informowaliśmy o zawinięciu największego kontenerowca świata do Gdańska. Był nim wówczas statek armatora Maersk Line - Maersk Mc-Kinney Moller o pojemności 18.270 TEU. Jednostka była pierwszym z sześciu zamówionych wówczas przez armatora bliźniaczych statków kontenerowych, które na tamten moment uchodziły za największe na świecie.

W rok później rekord wielkości pokonany został przez armatora China Shipping Containers Lines, który w 2014 roku włączył do eksploatacji imponujący kontenerowiec CSCL Globe, jednak w miesiąc później, w grudniu 2014 roku do eksploatacji wprowadzono jeszcze większą jednostkę MSC Oscar armatora Meditterranean Shipping Company. Jej bliźniaczy odpowiednik, rok młodszy, bo wybudowany w 2015 roku w południowo koreańskiej stoczni - statek MSC Maya w dniu 2 czerwca po raz pierwszy zawitał w Porcie Gdańsk, a dokładnie w terminalu kontenerowym DCT, gdzie cumować będzie najprawdopodobniej do 6 czerwca.

Konstrukcja statku pozwala na przewóz niemal tysiąca kontenerów więcej od dotychczasowych jednostek klasy Triple-E, które zawijały do Gdańska. MSC Maya zaprojektowana została do przewozu łącznie aż 19.224 kontenerów 20-stopowych, które ustawione jeden za drugim zajęłyby łącznie ponad 117 kilometrów długości, co najlepiej obrazuje potęgę statku.

Dotąd linia oceaniczna aliansu 2M (Maersk Line, MSC) realizowana była do DCT Gdańsk wyłącznie flotą armatora Maersk. Teraz, wraz z zawinięciem statku MSC Maya dołącza do nich flota drugiego z armatorów tworzących alians.

To bardzo ważne wydarzenie dla portu. Jest to bowiem kolejny dowód na to, że Port Gdańsk uchodzi za kluczowy port basenu Morza Bałtyckiego w zakresie obsługi kontenerów. Od 2012 roku niezmiennie zajmuje drugie miejsce na tym akwenie pod względem liczby obsłużonych TEU i zarazem plasuje się wśród 25 największych kontenerowych portów Europy.

Wstępne wyniki przeładunkowe za pierwsze 5 miesięcy tego roku pozwalają przypuszczać, że rok 2016 będzie dla Gdańska porównywalnym, o ile nie lepszym okresem niż rekordowy dla kontenerów rok 2014. Wówczas w Porcie Gdańsk obsłużono łącznie ponad 1,2 mln TEU. Tymczasem od stycznia do maja tego roku na nabrzeżach portowych przeładowano ponad 530 tys. TEU, czyli o 3% więcej niż w roku rekordowym i aż o ponad 120 tys. TEU tj. o blisko 30% więcej niż w roku ubiegłym. Czy włączenie jednostek floty armatora MSC do serwisu aliansu 2M do Gdańska przełoży się na dalszy wzrost liczby kontenerów w porcie, pokażą kolejne miesiące.