Port Gdańsk
PRZETARGI

 

VTS Zatoka Gdańska

Przeładunki w lutym
01.03.2002

Budowa Rudoportu
26.02.2002

The Parliament Magazine
18.02.2002

VTS Zatoka Gdańska
11.02.2002

Przeładunki w styczniu
06.02.2002

Pole refulacyjne
31.01.2002

Połączenie portu z A1
29.01.2002

Lista
 


 
Facebook
LinkedIn
Twitter

Nowoczesne bezpieczeństwo

11.02.2002

Przed dziesięciu laty w Porcie Gdańskim zaczął funkcjonować system bezpieczeństwa VTS. Zainstalowane w Kapitanacie Portu (wieża w Porcie Północnym) radary i monitory pozwalały śledzić ruch jednostek pływających w rejonie portu. Dwa lata później identyczny system zaczął funkcjonować w Porcie Gdynia.

Z punktu widzenia bezpieczeństwa morskiego system ten wniósł wiele dobrego, nie był jednak pozbawiony wad. Wszystko wskazuje na to, że wkrótce nastąpi ilościowa i jakościowa zmiana w tym zakresie. Już w przyszłym miesiącu zostanie uruchomiony nowy system - VTS Zatoka Gdańska. Obszar nadzoru ruchu statków obejmuje wspomniane wcześniej obszary portowych systemów VTS, teraz jednak wzmocnione dodatkowym nowoczesnym sprzętem obejmującym swoim zasięgiem całą Zatokę Gdańską.

- To znaczący element w systemie bezpieczeństwa ruchu statków - mówi Wojciech Drozd, Główny Inspektor Ruchu Morskiego w Urzędzie Morskim w Gdyni. Dziesięć lat w dziedzinie informatycznej to cała epoka i taka jest też różnica w standardzie nowego systemu w porównaniu z dotychczasowym. Nie zmienia to jednak faktu, że dotychczasowe obszary red i podejść do portów Gdyni i Gdańska zostały włączone do systemu VTS Zatoka Gdańska.

VTS Zatoka Gdańska to nowa generacja radarów, umożliwiająca obserwację ruchu jednostek na całym obszarze Zatoki Gdańskiej, precyzyjne określenie parametrów jednostek i sytuacji w których uczestniczą. Nowoczesny sprzęt to także nowa technika rejestracji, zapisu zarówno obrazów z monitorów jak i prowadzonych rozmów, co ma ogromne znaczenie z punktu widzenia tworzenia dokumentacji zdarzeń.

- Głównym zadaniem systemu jest przeciwdziałanie kolizjom morskim, zagrożeniom środowiska naturalnego oraz niesienie pomocy i ratowanie życia na morzu - dodaje Wojciech Drozd. To również możliwość efektywnego współdziałania z innymi służbami działającymi w tym obszarze.

Planuje się, że nowy system zacznie w pełni funkcjonować od kwietnia, a w maju powinien uzyskać akceptację IMO, dzięki czemu stanie się obligatoryjnym systemem na Bałtyku.

 

Wydarzenia pokrewne:
System VTS - 10.06.2002